TikTok annonsering – är TikTok rätt kanal för ditt företag?

Content marketing, Digital strategi | 0 comments

Författare Sandra Wasserman

November 21, 2022

TikTok har tagit marknaden med storm och många företag frestas av att hoppa på trenden. Men är TikTok verkligen rätt målgrupp för ditt företag och är det där ni bör lägga ert fokus (och era pengar)? I detta blogginlägg får du reda på vilka åldersgrupper som är störst bland användarna i Sverige och om det finns något värde att hämta på TikTok för ditt företag.

tik tok annonsering

En synlighet på TikTok är inte ett måste. Valet beror på er målgrupp, er budget och era mål med er synlighet och markadsföring.

TikTok har växt i popularitet snabbt. Kanalen har över 1 miljard aktiva användare per månad (global statistik, år 2021), men Facebook, YouTube och Instagram har fortfarande betydligt fler aktiva användare (1,4 – 2,9 miljarder). Tittar vi på den globala statistiken där USA är ledande så tillhör 60% av TikTok-användarna “Generation Z”, de så kallade “trendsättarna” som är födda mellan åren 1997-2012, och är 10-25 år gamla. Men hur ser åldersgruppen ut i Sverige?

TikTok användare Sverige 2021

TikTok är precis som Snapchat, en kanal som huvudsakligen används av de yngsta. Tittar vi på användarna i Sverige används TikTok mest av de som går på högstadiet – se Internetstiftelsens rapport “Svenskarna och Internet 2021“.

Flest användare går på högstadiet och är 13-15 år

TikTok har sin topp på högstadiet där 3 av 4 (75%) har nyttjat tjänsten under året och över hälften är där dagligen.

Mellanstadiet- och lågstadiet: andra största kanal före Snapchat

Bland mellanstadie- och lågstadiebarnen hamnar TikTok på andra plats som största kanal före Snapchat (antal användare som använder kanalen ‘minst varje dag’).

 

TikTok har använts av 3 av 10 på lågstadiet.

På gymnasiet har TikTok använts av 7 av 10, det vill säga i ungefär lika stor utsträckning som på mellanstadiet. 

Summering största åldersgrupper TikTok användare i Sverige 2021:

  1. Högstadiet (13-15 år)
  2. Mellanstadiet (10-12 år) + Gymnasiet (16-18 år)
  3. Lågstadiet (7-9 år)

Är TikTok rätt kanal för ditt företag?

För att kunna veta om TikTok är rätt kanal för ditt företag behöver du först veta hur din målgrupps demografi ser ut. Hur gamla är dina befintliga (och återkommande) kunder idag? Och hur gamla är de som besöker din hemsida och uppfyller ett mål (till exempel laddar ner information, skickar in en kontaktförfrågan eller köper något)?

Ta reda på demografin för din målgrupp:
Om ni har Google Analytics kopplat till hemsidan kan ni enkelt se åldern på era besökare genom att följa instruktionerna nedan.

I Google Analytics 4:
Om ni använder GA4 versionen av Google Analytics hittar du demografi statistiken under “Rapporter” i vänstermenyn –> Demografi –> Demografi översikt.

Klicka på “View age ranges” eller “Se alla åldersintervaller” på svenska (inringat på bilden nedan) för att komma till en ny vy med mer information (se bild två nedan).

demografi ga4

Räcker det att titta på statistik från Google Analytics?

Google Analytics är en bra start men givetvis kan det även vara bra att ta hänsyn till annan statistik när du stämmer av vilka åldersgrupper som är mest relevanta för din befintliga målgrupp. Här är några exempel på fler kanaler som kan ge värdefulla insikter om åldersfördelningen för just er målgrupp:

 

  • E-postverktyg (t.ex. MailChimp) – Titta på rapportvyn för ett specifikt utskick som har gjorts.
  • Facebook Ads Manager (om ni annonserar på Facebook
  • Facebook statistiken för er sida (finns under Målgrupp)
  • Ert CRM-verktyg (t.ex. Hubspot) om ni använder ett sådant

Slutsats

Om statistiken visar att er målgrupp är 18 år så kan du vara lugn. Det betyder att TikTok inte är en självklar kanal för er – i alla fall inte sett till hur användarbeteendet sett ut i Sverige under 2021. Detta kan givetvis komma att ändras och det gäller att hålla koll på nya trender i användarbeteendet. Kanske blir TikTok en relevant kanal för er i framtiden? Eller så kommer det en ny ersättare? Vem vet.

Om statistiken från era verktyg och annonser visar att er målgrupp finns i åldrarna 10-18 år kan det absolut vara relevant med en synlighet på TikTok. Tänk på att TikTok är en kanal med ett unikt format (korta 15-60 sekunders videoklipp) med stort fokus på underhållning, musik och humor. Innehåll som fungerar på Instagram och Facebook kanske därför inte fungerar lika bra på TikTok. Önskar ni bygga upp en synlighet på just TikTok bör ni tar er tiden att skapa rätt typ av innehåll och arbeta strategiskt och konsekvent med er synlighet, precis som det är rekommenderat att göra i andra kanaler.

Tyckte du detta blogginlägg var givande eller har du fler funderingar? Dela gärna med dig av dina tankar 🖌

Fler artiklar

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Connecta med oss

Den råa sanningen…

direkt till din inkorg. Upplev den nya eran av marknadsföring som handlar om människan, långsiktiga relationer och kundvård.

Skriv upp dig på listan