TikTok har tagit marknaden med storm och många företag frestas av att hoppa på trenden. Men är TikTok verkligen rätt målgrupp för ditt företag och är det där ni bör lägga ert fokus (och era pengar)? I detta blogginlägg får du reda på vilka TikTok åldersgrupper som är störst i Sverige just nu och om det finns något värde att hämta där för ditt företag.

 TikTok har växt I popularitet snabbt. Kanalen har över 1 miljard aktiva användare per månad (global statistik, år 2021), men Facebook, YouTube och Instagram har fortfarande betydligt fler aktiva användare (1,4 – 2,9 miljarder). Tittar vi på den globala statistiken där USA är ledande så tillhör 60% av TikTok-användarna “Generation Z”, de så kallade “trendsättarna” som är födda mellan åren 1997-2012, och är 10-25 år gamla. Men hur ser åldersgruppen ut i Sverige?

TikTok användare Sverige 2021

TikTok är precis som Snapchat, en kanal som huvudsakligen används av de yngsta. Tittar vi på användarna i Sverige används TikTok mest av de som går på högstadiet – se Internetstiftelsens rapport “Svenskarna och Internet 2021“.

Flest användare går på högstadiet och är 13-15 år

TikTok har sin topp på högstadiet där 3 av 4 (75%) har nyttjat tjänsten under året och över hälften är där dagligen.

Mellanstadiet- och lågstadiet: andra största kanal före Snapchat

Bland mellanstadie- och lågstadiebarnen hamnar TikTok på andra plats som största kanal före Snapchat (antal användare som använder kanalen ‘minst varje dag’).

TikTok har använts av 7 av 10 på mellanstadiet.

TikTok har använts av 3 av 10 på lågstadiet.

På gymnasiet har TikTok använts av 7 av 10, det vill säga i ungefär lika stor utsträckning som på mellanstadiet. 

Summering största åldersgrupper TikTok användare i Sverige 2021:

  1. Högstadiet (13-15 år)
  2. Mellanstadiet (10-12 år) + Gymnasiet (16-18 år)
  3. Lågstadiet (7-9 år)

Är TikTok rätt kanal för ditt företag?

För att kunna veta om TikTok är rätt kanal för ditt företag behöver du först veta hur din målgrupps demografi ser ut. Hur gamla är dina befintliga (och återkommande) kunder idag? Och hur gamla är de som besöker din hemsida och uppfyller ett mål (till exempel laddar ner information, skickar in en kontaktförfrågan eller köper något)?

Ta reda på demografin för din målgrupp:
Om ni har Google Analytics kopplat till hemsidan kan ni enkelt se åldern på era besökare genom att följa instruktionerna nedan.

I Universal Analytics:
Gå till “Målgrupp” i vänstermenyn -> därefter underkategorin “Demografi” -> “Ålder”.

Då får du fram en tjusig sammanställning som visar åldersfördelningen mellan besökarna. Om du klickar på den lilla diagramikonen (inringad på bilden nedan), kommer du dessutom att se en snygg visuell presentation av den procentuella fördelningen mellan åldrarna.

demografi google analytics


I GA4:

Om ni använder GA4 versionen av Google Analytics hittar du demografi statistiken under “Rapporter” i vänstermenyn –> Demografi –> Demografi översikt.

Klicka på “View age ranges” eller “Se alla åldersintervaller” på svenska (inringat på bilden nedan) för att komma till en ny vy med mer information (se bild två nedan).

demografi ga4

I nedan vy ser du åldersfördelningen baserat på specifika åldersintervaller. Du kan även jämföra och se om åldern skiljer sig åt specifikt bland nya användare genom att sortera högsta till lägsta i kolumnen för “New users” (Nya användare).


Du kan även lägga till olika filter för att se vilka åldersgrupper som dominerar baserat på olika händelser och beteenden som sker på hemsidan (t.ex. vilka åldersgrupper som utfört ett visst mål på hemsidan, exempelvis klickat på “Kontakta oss” eller vilka som besökt en särskild språkversion av sajten).

Räcker det att titta på statistik från Google Analytics?

Google Analytics är en bra start men givetvis kan det även vara bra att ta hänsyn till annan statistik när du stämmer av vilka åldersgrupper som är mest relevanta för din befintliga målgrupp. Här är några exempel på fler kanaler som kan ge värdefulla insikter om åldersfördelningen för just er målgrupp:

  • E-postverktyg (t.ex. MailChimp) – Titta på rapportvyn för ett specifikt utskick som har gjorts.
  • Facebook Ads Manager (om ni annonserar på Facebook)
  • Facebook statistiken för er sida (finns under Målgrupp)
  • Ert CRM-verktyg (t.ex. Hubspot) om ni använder ett sådant

Slutsats

Om statistiken visar att er målgrupp är 18 år så kan du vara lugn. Det betyder att TikTok inte är rätt kanal för er – i alla fall inte sett till hur användarbeteendet sett ut i Sverige under 2021. Detta kan givetvis komma att ändras och det gäller att hålla koll på nya trender i användarbeteendet. Kanske blir TikTok en relevant kanal för er i framtiden? Eller så kommer det en ny ersättare? Vem vet.

Om statistiken från era verktyg och annonser visar att er målgrupp återfinns i åldrarna 10-18 år kan det absolut vara relevant med en synlighet på TikTok. Tänk på att TikTok är en kanal med ett unikt format (korta 15-60 sekunders videoklipp) med stort fokus på underhållning, musik och humor. Innehåll som fungerar på Instagram och Facebook kanske därför inte fungerar lika bra på TikTok – önskar ni bygga upp en synlighet på just TikTok bör ni tar er tiden att skapa rätt typ av innehåll och arbeta strategiskt och konsekvent med er synlighet, precis som det är rekommenderat att göra i andra kanaler.

Tyckte du detta blogginlägg var givande eller har du fler funderingar? Kommentera gärna nedan och dela med dig av dina tankar 🖌

Sökmotoroptimering (SEO)

 

+33,86% ökning i organisk trafik

Sedan vi påbörjade vårt optimeringsarbete med hemsidan i augusti 2023 har den organiska trafiken ökat med 33,86%.

 

organisk trafik

Grafen ovan visar den historiska ökningen av organisk trafik från april 2023 fram till september 2023.

Ökad synlighet på 47 av 83 sökord

På bara tre veckor har vi fått en ökad synlighet på 47 av 83 sökord

Period: 20 augusti – 10 september

ökad synlighet seo

Exempel på sökord som ökat i placeringar:

sökord som ökat i placeringar

Flera av sökorden är direkt kopplade till ”bygga stenhus” och ”rita hus” vilket har en stark relevans till företagets verksamhet och tjänster.

Hur stor skillnad gör en ökning i organiska placeringar?


Siffrorna nedan visar hur stor skillnad i klick till hemsidan (besökstrafik) en ökning i organiska placeringar ger.

placeringar på google

Enligt användarbeteendet (vilka sökresultat användare är mest benägna att klicka på), finns det ett stort värde att öka i placeringar, särskilt om man lyckas klättra mellan placering 7 och 3 då en ökning i dessa placeringar ger störst effekt på trafikmängden (= antal klick till hemsidan från sökresultatet på Google).

Vårt sökord ”stenhus modeller” har till exempel ökat från placering 5 till 3 och ”bygg stenhus” har ökat från placering 7 till 5.


Störst synlighet bland konkurrenterna

Vi har ökat vår synlighet (+9,15%) mest jämfört med övriga aktörer och har nu bäst synlighet för våra 83 utvalda sökord (de sökord som är viktiga och relevanta för achoice.se).

synlighet konkurrenter
Flest sökord i topp 10 jämfört med konkurrenterna

Vi har en synlighet på 31 sökord i Googles topp 10 resultat och närmsta konkurrent (dast.se) har endast en synlighet på 10 st sökord.

jämförelse av topp 10 sökord

Display- & remarketing kampanj

display och remarketing kampanj resultat

Vi har riktat animerade bildannonser på strategiskt utvalda sidor som: hemnytt.com, byggahus.se med flera för att stärka exponeringen av varumärket till en liten peng samt locka tillbaka gamla besökare till hemsidan (remarketing).

Efter cirka en månads tid har kampanjen resulterat i så mycket som 180 000 exponeringar och 457 klick – till en nätt summa på 1600 kr. Genomsnittliga CPC ligger på låga 3,59 kr. Det har gett oss gott om varumärkesexponering till en låg peng.

Exempel på animerade bildannonser i display- och remarketing kampanjen:

Hej!

Sandra här! Med en bakgrund som journalist är det skrivna ordet min största passion. I rollen som digital strateg och SEO-konsult hjälper jag företag att bli det självklara valet och attrahera kunder regelbundet, idag och på sikt. Vill du sticka ut från mängden, driva mer engagemang och ha ett verkligt inflytande på människor och omvärlden? Läs mer om mina tjänster eller ta kontakt för att se hur vi bäst kan samarbeta.

Senaste inläggen

Kategorier

Nyhetsbrev

Vill du följa vår resa och bli först att få reda på det senaste? Skriv upp dig på vår e-postlista.