TikTok har tagit marknaden med storm och många företag frestas av att hoppa på trenden. Men är TikTok verkligen rätt målgrupp för ditt företag och är det där ni bör lägga ert fokus (och era pengar)? I detta blogginlägg får du reda på vilka TikTok åldersgrupper som är störst i Sverige just nu och om det finns något värde att hämta där för ditt företag.
TikTok har växt I popularitet snabbt. Kanalen har över 1 miljard aktiva användare per månad (global statistik, år 2021), men Facebook, YouTube och Instagram har fortfarande betydligt fler aktiva användare (1,4 – 2,9 miljarder). Tittar vi på den globala statistiken där USA är ledande så tillhör 60% av TikTok-användarna “Generation Z”, de så kallade “trendsättarna” som är födda mellan åren 1997-2012, och är 10-25 år gamla. Men hur ser åldersgruppen ut i Sverige?
TikTok användare Sverige 2021
TikTok är precis som Snapchat, en kanal som huvudsakligen används av de yngsta. Tittar vi på användarna i Sverige används TikTok mest av de som går på högstadiet – se Internetstiftelsens rapport “Svenskarna och Internet 2021“.
Flest användare går på högstadiet och är 13-15 år
TikTok har sin topp på högstadiet där 3 av 4 (75%) har nyttjat tjänsten under året och över hälften är där dagligen.
Mellanstadiet- och lågstadiet: andra största kanal före Snapchat
Bland mellanstadie- och lågstadiebarnen hamnar TikTok på andra plats som största kanal före Snapchat (antal användare som använder kanalen ‘minst varje dag’).
TikTok har använts av 7 av 10 på mellanstadiet.
TikTok har använts av 3 av 10 på lågstadiet.
På gymnasiet har TikTok använts av 7 av 10, det vill säga i ungefär lika stor utsträckning som på mellanstadiet.
Summering största åldersgrupper TikTok användare i Sverige 2021:
- Högstadiet (13-15 år)
- Mellanstadiet (10-12 år) + Gymnasiet (16-18 år)
- Lågstadiet (7-9 år)
Är TikTok rätt kanal för ditt företag?
För att kunna veta om TikTok är rätt kanal för ditt företag behöver du först veta hur din målgrupps demografi ser ut. Hur gamla är dina befintliga (och återkommande) kunder idag? Och hur gamla är de som besöker din hemsida och uppfyller ett mål (till exempel laddar ner information, skickar in en kontaktförfrågan eller köper något)?
Ta reda på demografin för din målgrupp:
Om ni har Google Analytics kopplat till hemsidan kan ni enkelt se åldern på era besökare genom att följa instruktionerna nedan.
I Universal Analytics:
Gå till “Målgrupp” i vänstermenyn -> därefter underkategorin “Demografi” -> “Ålder”.
Då får du fram en tjusig sammanställning som visar åldersfördelningen mellan besökarna. Om du klickar på den lilla diagramikonen (inringad på bilden nedan), kommer du dessutom att se en snygg visuell presentation av den procentuella fördelningen mellan åldrarna.
I GA4:
Om ni använder GA4 versionen av Google Analytics hittar du demografi statistiken under “Rapporter” i vänstermenyn –> Demografi –> Demografi översikt.
Klicka på “View age ranges” eller “Se alla åldersintervaller” på svenska (inringat på bilden nedan) för att komma till en ny vy med mer information (se bild två nedan).
I nedan vy ser du åldersfördelningen baserat på specifika åldersintervaller. Du kan även jämföra och se om åldern skiljer sig åt specifikt bland nya användare genom att sortera högsta till lägsta i kolumnen för “New users” (Nya användare).
Du kan även lägga till olika filter för att se vilka åldersgrupper som dominerar baserat på olika händelser och beteenden som sker på hemsidan (t.ex. vilka åldersgrupper som utfört ett visst mål på hemsidan, exempelvis klickat på “Kontakta oss” eller vilka som besökt en särskild språkversion av sajten).
Räcker det att titta på statistik från Google Analytics?
Google Analytics är en bra start men givetvis kan det även vara bra att ta hänsyn till annan statistik när du stämmer av vilka åldersgrupper som är mest relevanta för din befintliga målgrupp. Här är några exempel på fler kanaler som kan ge värdefulla insikter om åldersfördelningen för just er målgrupp:
- E-postverktyg (t.ex. MailChimp) – Titta på rapportvyn för ett specifikt utskick som har gjorts.
- Facebook Ads Manager (om ni annonserar på Facebook)
- Facebook statistiken för er sida (finns under Målgrupp)
- Ert CRM-verktyg (t.ex. Hubspot) om ni använder ett sådant
Slutsats
Om statistiken visar att er målgrupp är 18 år så kan du vara lugn. Det betyder att TikTok inte är rätt kanal för er – i alla fall inte sett till hur användarbeteendet sett ut i Sverige under 2021. Detta kan givetvis komma att ändras och det gäller att hålla koll på nya trender i användarbeteendet. Kanske blir TikTok en relevant kanal för er i framtiden? Eller så kommer det en ny ersättare? Vem vet.
Om statistiken från era verktyg och annonser visar att er målgrupp återfinns i åldrarna 10-18 år kan det absolut vara relevant med en synlighet på TikTok. Tänk på att TikTok är en kanal med ett unikt format (korta 15-60 sekunders videoklipp) med stort fokus på underhållning, musik och humor. Innehåll som fungerar på Instagram och Facebook kanske därför inte fungerar lika bra på TikTok – önskar ni bygga upp en synlighet på just TikTok bör ni tar er tiden att skapa rätt typ av innehåll och arbeta strategiskt och konsekvent med er synlighet, precis som det är rekommenderat att göra i andra kanaler.
Tyckte du detta blogginlägg var givande eller har du fler funderingar? Kommentera gärna nedan och dela med dig av dina tankar 🖌