GDPR-godkänd cookiebanner
Korrekt spårning av användardata

Se till att samla in och dela data om dina användare på rätt sätt

Skärpa GDPR-regleringar ställer nya krav
Vi ser till att din cookiebanner och cookie policy följer nuvarande regleringar kring insamling och använding av data (användaruppgifter och användarbeteende).
Är din cookiebanner godkänd?
Den gamla cookiebannern med alternativen ‘Ja’ och ‘Nej’ är inte längre giltig. Om du spårar dina besökare på hemsidan, använder Google Tag Manager, Hotjar, Facebook pixel eller annat analys- och spårningsverktyg behöver du en cookiebanner som följer de nya datalagarna – annars kommer du inte kunna jobba målgruppsinriktat med din annonsering. I mars 2024 införde Google ett krav för att samtyckesdata ska samlas in och skickas vidare till Google på rätt sätt (Google Consent Mode v2).

Vad ingår i leveransen?
1. Översyn av er spårning
Vi ser till att ni har rätt inställningar på plats i Google Analytics och att alla viktiga händelser och konverteringar spåras korrekt i Analytics och Google Tag Manager (GTM) om ni använder det.
2. Cookiebot implementering
Vi ser till att ni har en cookiebanner som följer nuvarande GDPR-krav och går i linje med e-privacy lagar. Vi sköter den tekniska uppsättningen av spårningen och implementeringen av Cookiebot (en Consent Management Platform).
3. Uppdaterad Cookiepolicy
Ni får en uppdaterad cookie policy som innehåller all nödvändig information om hur ni spårar era användare och vilka cookies som lagras. Cookie informationen är kopplad till Consent Management Plattformen (Cookiebot) och uppdateras automatiskt.



FAQ
Vi har redan en cookiebanner, räcker inte det?
Enligt GDPR och ePrivacy ska du ge dina besökare tydliga val i cookiebannern. Till exempel ska de kunna acceptera alla cookies eller endast nödvändiga cookies i första lagret av bannern. Det behöver också finnas kategorier för vilka typer av cookies som samlas in (statistik cookies, funktionella cookies, marknadsförings-cookies etc.). Ett annat krav är att det ska vara enkelt för användaren att ta tillbaka sitt samtycke, när som helst under besöket.
Blir min hemsida helt GDPR-säker och laglig efter er implementering?
Vilka böter riskerar vi?
Dataskyddsmyndigheterna i Europa granskar både stora och små företag, och besluten i respektive land är vägledande för alla EU/EES-länder. Den som samlar in och processar personuppgifter utan laglig grund riskerar böter på upp till 20 miljoner euro eller 4% av företagets globala årsomsättning, beroende på vilket belopp som är störst. Böterna baseras på en rad kriterier, inklusive allvarlighetsgraden av överträdelsen, om den var avsiktlig eller försumlig, och vilka åtgärder som vidtagits för att minska skadan. Samtidigt blir företag granskade och anmälda av konsumenter och intresseorganisationer som NOYB. Den största drivkraften för allt fler företag är dock inte risken att bli bötfälld utan möjligheten att ranka högt i transparens-index och öka tilliten till reklamtrötta konsumenter.
Vilken CMP-plattform använder ni er av?
Vi använder Cookiebot som CMP-lösning. CMP står för “Consent Management Platform” och det är en tjänst som hjälper webbplatser att skydda sina användares datasekretess och som ser till att insamlingen och delning av data är kompatibel med olika länders dataskyddslagar.

Offert
GDPR-godkänd cookiebanner
