GDPR-godkänd cookiebanner
Korrekt spårning av användardata
Se till att samla in och dela data om dina användare på rätt sätt
Skärpa GDPR-regleringar ställer nya krav
Vi ser till att din cookiebanner och cookie policy följer nuvarande regleringar kring insamling och använding av data (användaruppgifter och användarbeteende).
Är din cookiebanner godkänd?
Den gamla cookiebannern med alternativen ‘Ja’ och ‘Nej’ är inte längre giltig. Om du spårar dina besökare på hemsidan, använder Google Tag Manager, Hotjar, Facebook pixel eller annat analys- och spårningsverktyg behöver du en cookiebanner som följer de nya datalagarna – annars riskerar du böter.
Vad ingår i leveransen?
1. Cookiebot implementering
Vi ser till att du har en cookiebanner som följer nuvarande GDPR-krav. Kort och gott informerar du dina besökare om att du använder cookies samt vilka cookies du använder och i vilket syfte.
2. Uppdaterad Cookiepolicy
Du får en uppdaterad cookie policy som innehåller all nödvändig information om hur du spårar dina användare och vilka cookies som lagras.
3. Löpande underhåll
Din cookiepolicy uppdateras löpande och vi ser till att den täcker in all cookieaktiviter, även när ni kopplar på nya spårningsverktyg.
FAQ
Vi har redan en cookiebanner, räcker inte det?
Enligt GDPR och ePrivacy ska du ge dina besökare tydliga val i cookiebannern. Till exempel ska de kunna acceptera alla cookies eller endast nödvändiga cookies i första lagret av bannern. Det behöver också finnas kategorier för vilka typer av cookies som samlas in (statistik cookies, funktionella cookies, marknadsförings-cookies etc.). Ett annat krav är att det ska vara enkelt för användaren att ta tillbaka sitt samtycke, när som helst under besöket.
Blir min hemsida helt GDPR-säker och laglig efter er implementering?
Vilka böter riskerar vi?
Dataskyddsmyndigheterna i Europa granskar både stora och små företag, och besluten i respektive land är vägledande för alla EU/EES-länder. Den som samlar in och processar personuppgifter utan laglig grund riskerar böter på upp till 20 miljoner euro eller 4% av företagets globala årsomsättning, beroende på vilket belopp som är störst. Böterna baseras på en rad kriterier, inklusive allvarlighetsgraden av överträdelsen, om den var avsiktlig eller försumlig, och vilka åtgärder som vidtagits för att minska skadan. Samtidigt blir företag granskade och anmälda av konsumenter och intresseorganisationer som NOYB. Den största drivkraften för allt fler företag är dock inte risken att bli bötfälld utan möjligheten att ranka högt i transparens-index och öka tilliten till reklamtrötta konsumenter.
Vilken CMP-plattform använder ni er av?
Vi använder Cookiebot som CMP-lösning. CMP står för “Content Management Platform” och det är en tjänst som hjälper webbplatser att skydda sina användares datasekretess och vara kompatibla med olika länders dataskyddslagar.
Offert
GDPR-godkänd cookiebanner