När du säljer B2B är det viktigt att du förstår hur kundresan ser ut för dina prospekt. Kundresan är de stadier en person går igenom när de går från att vara ovetandes om ditt varumärke, till att bli intresserade av dina erbjudanden och slutligen köpa dina produkter eller tjänster.

Marknadsföring business to-business

Inom B2B är beslutsprocessen betydligt längre och mer komplex än inom B2C. Undantaget är konsumentprodukter i en högre prisklass som även de kräver en längre beslutsprocess, som till exempel köp av bilar, hus och långresor.

Ett B2B köp involverar ofta flera beslutsfattare och behöver gå in linje med företagets budget och affärsmål. Nätverk och rekommendationer spelar stor roll och det är ofta där första kontakten initieras. I takt med digitaliseringen har dock användarbeteendet förändrats och allt fler börjar sin köpresa genom att söka information online. Att investera i en genomtänkt strategi och en stark digital närvaro har därför blivit allt viktigare för dagens B2B-företag.

Kundresan inom business to business marknadsföring

Det finns olika varianter av kundresan och vilka steg din målgrupp går igenom från det att de upptäcker din verksamhet, tills det att det faktiskt uppstår ett intresse för dina produkter och ett övervägande om köp. En modell är AIDA som består av fyra stadier: Awareness, Interest, Desire och Action, men för dig som säljer B2B är det även viktigt att inkludera två ytterligare steg: Loyalty och Ambassador.

När du tar fram din content marketing strategi är det viktigt att skapa innehåll som matchar alla steg i kundresan, i alla fall om du vill nå ut till en bredare målgrupp, öka din varumärkeskännedom och ro i mål fler köpande kunder. Nedan följer en redogörelse av samtliga steg i kundresan inom B2B.

Steg 1: Awareness

Här är personen ovetandes om ditt varumärke och om din existens som företag. De är också helt ovetandes om sina problem. Det är i detta steg de upptäcker ditt företag för första gången till exempel via ett blogginlägg, en podd eller sociala medier.

Steg 2: Interest

I detta steg upplever personen symptom som kan härledas till det problem ditt företag löser men de har ännu inte satt fingret på vad symptomen faktiskt är och vad de beror på. Det kan handla om att de upplever stress och oro på grund av ineffektiva system och processer. Det är i denna fas de tar del av ditt utbildande innehåll för att bli medvetna om den verkliga orsaken till sina problem.

Steg 3: Desire

I desire stadiet blir de för första gången medvetna om sitt problem och det har väckts en önskan att finna en lösning. Det är nu de börjar utforska olika alternativ, jämföra konkurrenter, läsa kundomdömen, delta på webinarier och räkna på ROI. De önskar en lösning på sitt problem men har ännu inte bestämt sig för hur lösningen kommer att se ut, och vem leverantören blir.

Steg 4: Action

Om du lyckas ta någon till Action stadier har du lyckats skapa ett förtroende och en emotionell och rationell önskan efter din lösning. Statiskt sett är det endast 3% av de som påbörjar en kundresa som kommer så långt. Men gör de det har de vunnit förtroende för dig och ditt varumärke och är redo att köpa. De kanske bokar en demo, en konsultation eller tar direktkontakt med någon på företaget. Om kontakten blir lyckad och förutsättningarna stämmer (budget, mandat, mognadsgrad/utvecklingsfas etc.) går de hela vägen i mål och fullbordar sitt köp.

Steg 5: Loyalty

B2B handlar om att bygga långsiktiga relationer så när någon väl blivit en kund är det viktigt att underhålla relationen regelbundet. För att fördjupa relationen och stärka lojaliteten med dina kunder kan du exempelvis erbjuda exklusiva rabatter, bjuda in till partnerprogram, event, beta testning av nya produkter osv. Det är också här du kan fokusera på mersälj (upsell och cross-sell) och erbjuda nya funktioner som ger ett mervärde. Du kan också skapa belöningssystem och affiliate program.

Steg 6: Ambassador

Lyckas du skapa en djupare relation med dina kunder har du goda chanser att få så kallade varumärkesambassadörer. Det är kunder som är extra nöjda med dina produkter. De har vunnit så pass starkt förtroende för ditt varumärke att de frivilligt rekommenderar dig till andra – jackpott! Det handlar inte alltid om att du har bäst produkter på marknaden utan snarare om relationen med varumärket. Dina ambassadörer känner starkt för ditt företags ’Why’ och visioner. De tror på det du gör och vill vara en del av resan. Man kan säga att varumärkesambassadörer fungerar lite som oavlönade marknadsförare. De är oerhört värdefulla och ger extra vind i seglet.

Sökmotoroptimering (SEO)

 

+33,86% ökning i organisk trafik

Sedan vi påbörjade vårt optimeringsarbete med hemsidan i augusti 2023 har den organiska trafiken ökat med 33,86%.

 

organisk trafik

Grafen ovan visar den historiska ökningen av organisk trafik från april 2023 fram till september 2023.

Ökad synlighet på 47 av 83 sökord

På bara tre veckor har vi fått en ökad synlighet på 47 av 83 sökord

Period: 20 augusti – 10 september

ökad synlighet seo

Exempel på sökord som ökat i placeringar:

sökord som ökat i placeringar

Flera av sökorden är direkt kopplade till ”bygga stenhus” och ”rita hus” vilket har en stark relevans till företagets verksamhet och tjänster.

Hur stor skillnad gör en ökning i organiska placeringar?


Siffrorna nedan visar hur stor skillnad i klick till hemsidan (besökstrafik) en ökning i organiska placeringar ger.

placeringar på google

Enligt användarbeteendet (vilka sökresultat användare är mest benägna att klicka på), finns det ett stort värde att öka i placeringar, särskilt om man lyckas klättra mellan placering 7 och 3 då en ökning i dessa placeringar ger störst effekt på trafikmängden (= antal klick till hemsidan från sökresultatet på Google).

Vårt sökord ”stenhus modeller” har till exempel ökat från placering 5 till 3 och ”bygg stenhus” har ökat från placering 7 till 5.


Störst synlighet bland konkurrenterna

Vi har ökat vår synlighet (+9,15%) mest jämfört med övriga aktörer och har nu bäst synlighet för våra 83 utvalda sökord (de sökord som är viktiga och relevanta för achoice.se).

synlighet konkurrenter
Flest sökord i topp 10 jämfört med konkurrenterna

Vi har en synlighet på 31 sökord i Googles topp 10 resultat och närmsta konkurrent (dast.se) har endast en synlighet på 10 st sökord.

jämförelse av topp 10 sökord

Display- & remarketing kampanj

display och remarketing kampanj resultat

Vi har riktat animerade bildannonser på strategiskt utvalda sidor som: hemnytt.com, byggahus.se med flera för att stärka exponeringen av varumärket till en liten peng samt locka tillbaka gamla besökare till hemsidan (remarketing).

Efter cirka en månads tid har kampanjen resulterat i så mycket som 180 000 exponeringar och 457 klick – till en nätt summa på 1600 kr. Genomsnittliga CPC ligger på låga 3,59 kr. Det har gett oss gott om varumärkesexponering till en låg peng.

Exempel på animerade bildannonser i display- och remarketing kampanjen:

Hej!

Sandra här! Med en bakgrund som journalist är det skrivna ordet min största passion. I rollen som digital strateg och SEO-konsult hjälper jag företag att bli det självklara valet och attrahera kunder regelbundet, idag och på sikt. Vill du sticka ut från mängden, driva mer engagemang och ha ett verkligt inflytande på människor och omvärlden? Läs mer om mina tjänster eller ta kontakt för att se hur vi bäst kan samarbeta.

Senaste inläggen

Kategorier

Nyhetsbrev

Vill du följa vår resa och bli först att få reda på det senaste? Skriv upp dig på vår e-postlista.