Kundcase
SEO & Google Ads
Juli – september 2023
Resultat Google Ads sökkampanjer
• 35% lägre kostnad per klick
• 3X högre CTR än branschsnittet
• 43 konverteringar på bara 8 dagar
Resultat SEO (sökmotoroptimering)
• +33,86% ökning i organisk trafik
• En ökad synlighet på 47 av 83 sökord
• Flest sökord i topp 10 jämfört med konkurrenterna
Resultat Display-annonsering
• 180 000 exponeringar för endast 1600 kr på bara en månad
Google Ads sökkampanjer
35% lägre kostnad per klick
På bara 7 veckor har kostnaden per klick (CPC) minskat med 4,81 kronor (från 18,60 kr per klick till en genomsnittlig CPC på 13,79 kr). Det blir mycket i sparade annonskostnader varje månad.
100 klick på våra annonser per dag kostar nu 481 kronor mindre, vilket innebär att kunden sparar 14 430 kronor varje månad som kan läggas på andra satsningar.
Statistik över sökkampanjer under perioden 23 juli 2023 – 13 september 2023 (7 veckor).
3X högre CTR än branschsnittet
Vår genomsnittliga CTR (klickfrekvens) ligger på hela 21,68%.
Det betyder att mer än 1 av 5 annonsvisningar (21,68%) resulterar i klick till hemsidan (= besök som kan leda till potentiella affärer).
Branschsnittet för “Husbygge och renovering” ligger på 6,55%.
Perioden 23 juli 2023 – 13 september 2023 (7 veckor)
*CTR: Hur stor andel av annonsvisningarna som leder till klick.
Hur lyckades vi tredubbla CTR jämfört med branschsnittet?
- Tack vare grym copy som träffar rätt hos målgruppen
- Vår taktiska budgivning som ger oss bäst annonsplaceringar
- Strategiska urval av sökord och innehåll som ger en stark relevans
- Attraktiva tillägg som maximerar annonsutrymmet och bjuder på värdefull information kring kärnprodukten, såsom USP:ar, FAQ, guider, inspiration, kontaktvägar m.m.
- Relevanta och optimerade landningssidor för våra sökord och annonser vilket ger oss ett högt kvalitetsresultat av Google som belönas med lägre annonskostnader och bättre positioner.
43 konverteringar på bara 8 dagar
På bara 8 dagar (perioden 5-13 september) har vi fått 43 konverteringar för vår kampanj Designa och rita hus.
Det innebär 5,4 konverteringar i snitt per dag.
Konverteringsmålet är att leda besökaren vidare till ett digitalt ritverktyg där prospektet kan börja designa sitt drömhus.
Störst exponeringsandel bland konkurrenterna
Vi står fantastiskt starka i konkurrensen där ingen av konkurrenterna är i närheten av vår exponeringsandel som ligger på 91,32%.
Det betyder att våra annonser dominerar de bästa placeringarna och därmed får bäst synlighet och prioriteras före de andra aktörerna.
*Exponeringsandel: anger antalet annonsvisningar du fått delat med antalet potentiella annonsvisningar.