Kundcase

SEO & Google Ads
kundcase seo och Google Ads


Juli – september 2023


Resultat Google Ads sökkampanjer

35% lägre kostnad per klick
3X högre CTR än branschsnittet
43 konverteringar på bara 8 dagar

Resultat SEO (sökmotoroptimering)

+33,86% ökning i organisk trafik
En ökad synlighet på 47 av 83 sökord
Flest sökord i topp 10 jämfört med konkurrenterna

Resultat Display-annonsering

180 000 exponeringar för endast 1600 kr på bara en månad

 

Google Ads sökkampanjer
35% lägre kostnad per klick

På bara 7 veckor har kostnaden per klick (CPC) minskat med 4,81 kronor (från 18,60 kr per klick till en genomsnittlig CPC på 13,79 kr). Det blir mycket i sparade annonskostnader varje månad.

100 klick på våra annonser per dag kostar nu 481 kronor mindre, vilket innebär att kunden sparar 14 430 kronor varje månad som kan läggas på andra satsningar.

kostnad per klick
Statistik över sökkampanjer under perioden 23 juli 2023 – 13 september 2023 (7 veckor).

3X högre CTR än branschsnittet

Vår genomsnittliga CTR (klickfrekvens) ligger på hela 21,68%.

Det betyder att mer än 1 av 5 annonsvisningar (21,68%) resulterar i klick till hemsidan (= besök som kan leda till potentiella affärer).

Branschsnittet för “Husbygge och renovering” ligger på 6,55%.

ctr
Perioden 23 juli 2023 – 13 september 2023 (7 veckor)

 

*CTR: Hur stor andel av annonsvisningarna som leder till klick.

 

Hur lyckades vi tredubbla CTR jämfört med branschsnittet?

  • Tack vare grym copy som träffar rätt hos målgruppen
  • Vår taktiska budgivning som ger oss bäst annonsplaceringar
  • Strategiska urval av sökord och innehåll som ger en stark relevans
  • Attraktiva tillägg som maximerar annonsutrymmet och bjuder på värdefull information kring kärnprodukten, såsom USP:ar, FAQ, guider, inspiration, kontaktvägar m.m.
  • Relevanta och optimerade landningssidor för våra sökord och annonser vilket ger oss ett högt kvalitetsresultat av Google som belönas med lägre annonskostnader och bättre positioner.

 

43 konverteringar på bara 8 dagar

På bara 8 dagar (perioden 5-13 september) har vi fått 43 konverteringar för vår kampanj Designa och rita hus.

Det innebär 5,4 konverteringar i snitt per dag.

konverteringar

Konverteringsmålet är att leda besökaren vidare till ett digitalt ritverktyg där prospektet kan börja designa sitt drömhus.

Störst exponeringsandel bland konkurrenterna

Vi står fantastiskt starka i konkurrensen där ingen av konkurrenterna är i närheten av vår exponeringsandel som ligger på 91,32%.

Det betyder att våra annonser dominerar de bästa placeringarna och därmed får bäst synlighet och prioriteras före de andra aktörerna.

exponeringsandel

*Exponeringsandel: anger antalet annonsvisningar du fått delat med antalet potentiella annonsvisningar.

Sökmotoroptimering (SEO)

 

+33,86% ökning i organisk trafik

Sedan vi påbörjade vårt optimeringsarbete med hemsidan i augusti 2023 har den organiska trafiken ökat med 33,86%.

 

organisk trafik

Grafen ovan visar den historiska ökningen av organisk trafik från april 2023 fram till september 2023.

Ökad synlighet på 47 av 83 sökord

På bara tre veckor har vi fått en ökad synlighet på 47 av 83 sökord

Period: 20 augusti – 10 september

ökad synlighet seo

Exempel på sökord som ökat i placeringar:

sökord som ökat i placeringar

Flera av sökorden är direkt kopplade till ”bygga stenhus” och ”rita hus” vilket har en stark relevans till företagets verksamhet och tjänster.

Hur stor skillnad gör en ökning i organiska placeringar?


Siffrorna nedan visar hur stor skillnad i klick till hemsidan (besökstrafik) en ökning i organiska placeringar ger.

placeringar på google

Enligt användarbeteendet (vilka sökresultat användare är mest benägna att klicka på), finns det ett stort värde att öka i placeringar, särskilt om man lyckas klättra mellan placering 7 och 3 då en ökning i dessa placeringar ger störst effekt på trafikmängden (= antal klick till hemsidan från sökresultatet på Google).

Vårt sökord ”stenhus modeller” har till exempel ökat från placering 5 till 3 och ”bygg stenhus” har ökat från placering 7 till 5.


Störst synlighet bland konkurrenterna

Vi har ökat vår synlighet (+9,15%) mest jämfört med övriga aktörer och har nu bäst synlighet för våra 83 utvalda sökord (de sökord som är viktiga och relevanta för achoice.se).

synlighet konkurrenter
Flest sökord i topp 10 jämfört med konkurrenterna

Vi har en synlighet på 31 sökord i Googles topp 10 resultat och närmsta konkurrent (dast.se) har endast en synlighet på 10 st sökord.

jämförelse av topp 10 sökord

Display- & remarketing kampanj

display och remarketing kampanj resultat

Vi har riktat animerade bildannonser på strategiskt utvalda sidor som: hemnytt.com, byggahus.se med flera för att stärka exponeringen av varumärket till en liten peng samt locka tillbaka gamla besökare till hemsidan (remarketing).

Efter cirka en månads tid har kampanjen resulterat i så mycket som 180 000 exponeringar och 457 klick – till en nätt summa på 1600 kr. Genomsnittliga CPC ligger på låga 3,59 kr. Det har gett oss gott om varumärkesexponering till en låg peng.

Exempel på animerade bildannonser i display- och remarketing kampanjen:

Hej!

Sandra här! Med en bakgrund som journalist är det skrivna ordet min största passion. I rollen som digital strateg och SEO-konsult hjälper jag företag att bli det självklara valet och attrahera kunder regelbundet, idag och på sikt. Vill du sticka ut från mängden, driva mer engagemang och ha ett verkligt inflytande på människor och omvärlden? Läs mer om mina tjänster eller ta kontakt för att se hur vi bäst kan samarbeta.

Senaste inläggen

Kategorier

Nyhetsbrev

Vill du följa vår resa och bli först att få reda på det senaste? Skriv upp dig på vår e-postlista.