Kundcase SEO & Google Ads
Kundcase
SEO & Google Ads
Juli – september 2023
Resultat Google Ads sökkampanjer
• 35% lägre kostnad per klick
• 3X högre CTR än branschsnittet
• 171 konverteringar på 7 veckor
Resultat SEO (sökmotoroptimering)
• +33,86% ökning i organisk trafik
• En ökad synlighet på 47 av 83 sökord
• Flest sökord i topp 10 jämfört med konkurrenterna
Resultat Display-annonsering
• 180 000 exponeringar för endast 1600 kr på bara en månad
Google Ads sökkampanjer
35% lägre kostnad per klick
På bara 7 veckor har kostnaden per klick (CPC) minskat med 4,81 kronor (från 18,60 kr per klick till en genomsnittlig CPC på 13,79 kr). Det blir mycket i sparade annonskostnader varje månad.
100 klick på våra annonser per dag kostar nu 481 kronor mindre, vilket innebär att kunden sparar 14 430 kronor varje månad som kan läggas på andra satsningar.
Statistik över sökkampanjer under perioden 23 juli 2023 – 13 september 2023 (7 veckor).
3X högre CTR än branschsnittet
Vår genomsnittliga CTR (klickfrekvens) ligger på hela 21,68%.
Det betyder att mer än 1 av 5 annonsvisningar (21,68%) resulterar i klick till hemsidan (= besök som kan leda till potentiella affärer).
Branschsnittet för “Husbygge och renovering” ligger på 6,55%.
Perioden 23 juli 2023 – 13 september 2023 (7 veckor)
*CTR: Hur stor andel av annonsvisningarna som leder till klick.
Hur lyckades vi tredubbla CTR jämfört med branschsnittet?
- Tack vare grym copy som träffar rätt hos målgruppen
- Vår taktiska budgivning som ger oss bäst annonsplaceringar
- Strategiska urval av sökord och innehåll som ger en stark relevans
- Attraktiva tillägg som maximerar annonsutrymmet och bjuder på värdefull information kring kärnprodukten, såsom USP:ar, FAQ, guider, inspiration, kontaktvägar m.m.
- Relevanta och optimerade landningssidor för våra sökord och annonser vilket ger oss ett högt kvalitetsresultat av Google som belönas med lägre annonskostnader och bättre positioner.
43 konverteringar på bara 8 dagar
På bara 8 dagar (perioden 5-13 september) har vi fått 43 konverteringar för vår kampanj Designa och rita hus.
Det innebär 5,4 konverteringar i snitt per dag.
Konverteringsmålet är att leda besökaren vidare till ett digitalt ritverktyg där prospektet kan börja designa sitt drömhus.
Störst exponeringsandel bland konkurrenterna
Vi står fantastiskt starka i konkurrensen där ingen av konkurrenterna är i närheten av vår exponeringsandel som ligger på 91,32%.
Det betyder att våra annonser dominerar de bästa placeringarna och därmed får bäst synlighet och prioriteras före de andra aktörerna.
*Exponeringsandel: anger antalet annonsvisningar du fått delat med antalet potentiella annonsvisningar.
Poddavsnitt med Sandra Wasserman
Lyssna på detta poddavsnitt med Sandra Wasserman, VD och grundare av Opulence Marketing AB.
Sandra berättar om hur det har varit att kasta sig ut och starta eget. Det bjuds på många tips och råa sanningar om företagslivet– samt hur hon lyckats skapa ett företagande som just hon mår bra i.
Ny hemsida för rAAVen Therapeutics!
Ibland händer det att vi skapar nya hemsidor.
Denna gången åt start-up företaget rAAVen Therapeutics! De befinner sig i en spännande bransch och utvecklar så kallade adeno-associerade virus som används för genterapier.
Läs mer om dem och spana in hemsidan på raaven.se
Tack Marcus Davidsson för ett fint samarbete 🎈
Här kommer lite före- och efter bilder på hemsidan:
Vill du också ha en snygg hemsida som återspeglar ert unika varumärke?
Kontakta oss på info@opulencemarketing.se
Gott nytt År önskar Opulence Marketing!
2022 har bjudit på många utmaningar såväl som framgångar.
När världen är i gungning och priserna skenar, är det lätt att låta rädslan ta över.
Under året som gått har vi fått fortsatt förtroende från våra kunder och lyckats visa att vi kan uppnå goda resultat – trots krisår.
Till exempel har vi lyckats dubblera antalet ansökningar till vår kunds utbildning (en ökning från 382 till 749).
Nyckeln?
🌟 En stark vilja
🌟 Ett djupt engagemang
🌟 Och ett mod att tänka nytt
+
Alla i teamet har gjort det de tycker är allra roligast (= det de också är bäst på). Inget annat.
För vad är ett företagande värt om du inte har medarbetare som trivs? 🤍
Med stor tacksamhet går vi nu in i ett nytt företagsår.
Nyfiken på att följa vår resa? Skriv upp dig på e-postlistan 💁🏼♀️
Men nu återstår inget annat än att tacka och buga för 2022 och önska ett Gott nytt år!🥂
TikTok annonsering – är TikTok rätt kanal för ditt företag?
TikTok har tagit marknaden med storm och många företag frestas av att hoppa på trenden. Men är TikTok verkligen rätt målgrupp för ditt företag och är det där ni bör lägga ert fokus (och era pengar)? I detta blogginlägg får du reda på vilka TikTok åldersgrupper som är störst i Sverige just nu och om det finns något värde att hämta där för ditt företag.
TikTok har växt I popularitet snabbt. Kanalen har över 1 miljard aktiva användare per månad (global statistik, år 2021), men Facebook, YouTube och Instagram har fortfarande betydligt fler aktiva användare (1,4 – 2,9 miljarder). Tittar vi på den globala statistiken där USA är ledande så tillhör 60% av TikTok-användarna “Generation Z”, de så kallade “trendsättarna” som är födda mellan åren 1997-2012, och är 10-25 år gamla. Men hur ser åldersgruppen ut i Sverige?
TikTok användare Sverige 2021
TikTok är precis som Snapchat, en kanal som huvudsakligen används av de yngsta. Tittar vi på användarna i Sverige används TikTok mest av de som går på högstadiet – se Internetstiftelsens rapport “Svenskarna och Internet 2021“.
Flest användare går på högstadiet och är 13-15 år
TikTok har sin topp på högstadiet där 3 av 4 (75%) har nyttjat tjänsten under året och över hälften är där dagligen.
Mellanstadiet- och lågstadiet: andra största kanal före Snapchat
Bland mellanstadie- och lågstadiebarnen hamnar TikTok på andra plats som största kanal före Snapchat (antal användare som använder kanalen ‘minst varje dag’).
TikTok har använts av 7 av 10 på mellanstadiet.
TikTok har använts av 3 av 10 på lågstadiet.
På gymnasiet har TikTok använts av 7 av 10, det vill säga i ungefär lika stor utsträckning som på mellanstadiet.
Summering största åldersgrupper TikTok användare i Sverige 2021:
- Högstadiet (13-15 år)
- Mellanstadiet (10-12 år) + Gymnasiet (16-18 år)
- Lågstadiet (7-9 år)
Är TikTok rätt kanal för ditt företag?
För att kunna veta om TikTok är rätt kanal för ditt företag behöver du först veta hur din målgrupps demografi ser ut. Hur gamla är dina befintliga (och återkommande) kunder idag? Och hur gamla är de som besöker din hemsida och uppfyller ett mål (till exempel laddar ner information, skickar in en kontaktförfrågan eller köper något)?
Ta reda på demografin för din målgrupp:
Om ni har Google Analytics kopplat till hemsidan kan ni enkelt se åldern på era besökare genom att följa instruktionerna nedan.
I Universal Analytics:
Gå till “Målgrupp” i vänstermenyn -> därefter underkategorin “Demografi” -> “Ålder”.
Då får du fram en tjusig sammanställning som visar åldersfördelningen mellan besökarna. Om du klickar på den lilla diagramikonen (inringad på bilden nedan), kommer du dessutom att se en snygg visuell presentation av den procentuella fördelningen mellan åldrarna.
I GA4:
Om ni använder GA4 versionen av Google Analytics hittar du demografi statistiken under “Rapporter” i vänstermenyn –> Demografi –> Demografi översikt.
Klicka på “View age ranges” eller “Se alla åldersintervaller” på svenska (inringat på bilden nedan) för att komma till en ny vy med mer information (se bild två nedan).
I nedan vy ser du åldersfördelningen baserat på specifika åldersintervaller. Du kan även jämföra och se om åldern skiljer sig åt specifikt bland nya användare genom att sortera högsta till lägsta i kolumnen för “New users” (Nya användare).
Du kan även lägga till olika filter för att se vilka åldersgrupper som dominerar baserat på olika händelser och beteenden som sker på hemsidan (t.ex. vilka åldersgrupper som utfört ett visst mål på hemsidan, exempelvis klickat på “Kontakta oss” eller vilka som besökt en särskild språkversion av sajten).
Räcker det att titta på statistik från Google Analytics?
Google Analytics är en bra start men givetvis kan det även vara bra att ta hänsyn till annan statistik när du stämmer av vilka åldersgrupper som är mest relevanta för din befintliga målgrupp. Här är några exempel på fler kanaler som kan ge värdefulla insikter om åldersfördelningen för just er målgrupp:
- E-postverktyg (t.ex. MailChimp) – Titta på rapportvyn för ett specifikt utskick som har gjorts.
- Facebook Ads Manager (om ni annonserar på Facebook)
- Facebook statistiken för er sida (finns under Målgrupp)
- Ert CRM-verktyg (t.ex. Hubspot) om ni använder ett sådant
Slutsats
Om statistiken visar att er målgrupp är 18 år så kan du vara lugn. Det betyder att TikTok inte är rätt kanal för er – i alla fall inte sett till hur användarbeteendet sett ut i Sverige under 2021. Detta kan givetvis komma att ändras och det gäller att hålla koll på nya trender i användarbeteendet. Kanske blir TikTok en relevant kanal för er i framtiden? Eller så kommer det en ny ersättare? Vem vet.
Om statistiken från era verktyg och annonser visar att er målgrupp återfinns i åldrarna 10-18 år kan det absolut vara relevant med en synlighet på TikTok. Tänk på att TikTok är en kanal med ett unikt format (korta 15-60 sekunders videoklipp) med stort fokus på underhållning, musik och humor. Innehåll som fungerar på Instagram och Facebook kanske därför inte fungerar lika bra på TikTok – önskar ni bygga upp en synlighet på just TikTok bör ni tar er tiden att skapa rätt typ av innehåll och arbeta strategiskt och konsekvent med er synlighet, precis som det är rekommenderat att göra i andra kanaler.
Tyckte du detta blogginlägg var givande eller har du fler funderingar? Kommentera gärna nedan och dela med dig av dina tankar 🖌
3 tips för en lyckad B2B-marknadsföring
För att skapa förtroende och attrahera kunder behöver du synas för rätt personer, med rätt innehåll. Content marketing är ett utmärkt sätt att driva trafik och potentiella kunder (leads). För att lyckas hela vägen behöver du bjuda på värdeskapande innehåll i kombination med smarta taktiker för lead generation. Här kommer tre tips för en lyckad B2B-marknadsföring.
1. Få de att förstå varför de behöver dig
Du har absolut störst chanser att attrahera din idealkund när du syns för rätt person, med rätt innehåll och vid rätt tillfälle. För att lyckas med det behöver du bjuda på utbildande innehåll inom din expertis och de ämnen som intresserar din målgrupp.
Ofta är din målgrupp helt ovetandes om orsakerna till deras upplevda problem. Då är det din uppgift att dra en linje mellan deras problem och din lösning.
Blogginlägg, podcast, YouTube och sociala medier är utmärkta kanaler för utbildande innehåll. Med hjälp av en sökordsanalys kan du ta reda på vad din målgrupp söker efter för att i nästa steg skapa innehåll du vet intresserar dem. Om du sökordsoptimerar dina blogginlägg kan du få gratis synlighet på Google. Tricket är att skriva rätt innehåll och synas för rätt personer.
2. Gör dig tillgänglig för rätt personer när de är som mest mottagliga
Traditionell försäljning och marknadsföring handlar om att pumpa ut innehåll till en okänd massa. Till exempel genom kalla samtal och annonsering. Du presenterar dina erbjudanden till personer som inte visat något som helst intresse för det du säljer. Chansen till lyckad försäljning blir därför väldigt liten. Det som fungerar betydligt bättre (och lättare) är det som kallas ”inbound marketing”.
“Det handlar om att synas för personer som redan har ett intresse för det du gör och säljer.”
Till exempel när de aktivt söker efter information på Google och hittar till ditt blogginlägg eller när du gör e-post utskick till din kontaktlista. Inbound marketing är effektivt eftersom det sker på mottagarens villkor och när dem redan är mottagliga för det du har att säga – vilket givetvis ökar chansen till sälj.
3. Sätt upp ett system som jobbar åt dig när du sover
Idag kan du automatisera flera delar av din marknadsföring och driva in sälj utan att behöva röra ett lillfinger. E-post funnels är till exempel ett smart sätt att hålla kontakten med dina leads och massera de varma. Första steget är att skapa attraktiva gratis erbjudanden så som e-böcker, checklistor och webinars som tilltalar din målgrupp. För att öka chansen till fler nedladdningar bör du presentera ditt gratis innehåll på attraktiva “lead magnet”-sidor.
Så fort kontakten laddat ner innehållet och skickar in sina uppgifter kickar en automatiserad sales funnel igång. Ett flöde med X antal förinställda e-postutskick. triggas igång för att massera kontakten varm.
*Tips!
Det är viktigt att du verkligen tar din tid att planera vilket innehåll du ska dela och i vilken turordning. Minsta snedsteg kan kosta dig dyrt och resultera i en förlorad kontakt. Du behöver också formulera grym copy som verkligen engagerar och träffar rätt i hjärtat på din målgrupp. En sales funnel är inte mycket värd om innehållet inte når fram.
Varför behöver du bjuda på ”gratis innehåll”?
Ditt gratis innehåll är till för att utbilda din målgrupp och göra de medvetna om sina problem.
Målet är att skapa ett ”aha-moment” som gör att polletten trillar ner och får de att förstå de bakomliggande orsakerna till sitt problem och vilken typ av lösning de behöver. Det uppstår en igenkänningsfaktor som väcker en önskan till förändring.
Exempel på ”gratis innehåll” som skapar förtroende
Hjälp din målgrupp att förstå kopplingen mellan sitt problem och den lösning de behöver. Ett utmärkt sätt är att bjuda på utbildande innehåll enligt nedan.
- ”När symptom X inträffar, betyder det att.…”
- ”Du tror att problemet uppstår på grund av orsak X men egentligen beror det på orsak Y.”
Här vill du hjälpa din målgrupp att förstå orsaken till problemet. Om de inte förstår orsaken kan de inte heller förstå varför just en lösning som din är rätt för dem. - ”Detta kan hjälpa dig med problemet och detta bör du undvika.”
Här ger du exempel på några alternativ till lösningar samt rådger kring vad dem bör undvika. Ibland överväger målgruppen ett alternativ som de tror är bra men som i själva verket är kostsamt, ineffektivt eller osäkert.
Exempel på problem
Din målgrupp har missnöjda kunder på grund av sena leveranser men de vet inte vad som orsakar förseningarna. Problemet är att deras system inte ger de insyn i hela leveransflödet vilket gör det omöjligt att förutse avvikelser och agera proaktivt för att förhindra förseningar. Din uppgift blir att förklara vilka bristerna i deras nuvarande system är samt vilka funktioner (“vilken annan bättre lösning”) de behöver för att lösa problemet. Tanken är inte att du ska sälja in dina produkter utan snarare fungera rådgivande och bjuda på din expertis.
När ska jag ta betalt för mitt innehåll?
Det är viktigt att skilja mellan gratis innehåll och betalt innehåll. Du kan ta betalt för det innehåll som består av konkreta verktyg och metoder för att lösa ett problem. Det vill säga när du ger någon instruktioner om hur de ska gå tillväga för att uppnå ett önskat resultat. Det spelar ingen roll hur du förmedlar innehållet, det kan göras i text eller video. Huvudsaken är att det inte längre handlar om att ”utbilda” och ”medvetandegöra” personen om orsakerna till problemet. I ditt betalda innehåll ger du konkreta instruktioner för hur dem kan lösa problemet och det ligger ett större värde i det vilket motiverar varför du kan ta betalt för den typen av innehåll.
B2B marknadsföring – Förstå psykologin bakom
När du säljer B2B är det viktigt att du förstår hur kundresan ser ut för dina prospekt. Kundresan är de stadier en person går igenom när de går från att vara ovetandes om ditt varumärke, till att bli intresserade av dina erbjudanden och slutligen köpa dina produkter eller tjänster.
Marknadsföring business to-business
Inom B2B är beslutsprocessen betydligt längre och mer komplex än inom B2C. Undantaget är konsumentprodukter i en högre prisklass som även de kräver en längre beslutsprocess, som till exempel köp av bilar, hus och långresor.
Ett B2B köp involverar ofta flera beslutsfattare och behöver gå in linje med företagets budget och affärsmål. Nätverk och rekommendationer spelar stor roll och det är ofta där första kontakten initieras. I takt med digitaliseringen har dock användarbeteendet förändrats och allt fler börjar sin köpresa genom att söka information online. Att investera i en genomtänkt strategi och en stark digital närvaro har därför blivit allt viktigare för dagens B2B-företag.
Kundresan inom business to business marknadsföring
Det finns olika varianter av kundresan och vilka steg din målgrupp går igenom från det att de upptäcker din verksamhet, tills det att det faktiskt uppstår ett intresse för dina produkter och ett övervägande om köp. En modell är AIDA som består av fyra stadier: Awareness, Interest, Desire och Action, men för dig som säljer B2B är det även viktigt att inkludera två ytterligare steg: Loyalty och Ambassador.
När du tar fram din content marketing strategi är det viktigt att skapa innehåll som matchar alla steg i kundresan, i alla fall om du vill nå ut till en bredare målgrupp, öka din varumärkeskännedom och ro i mål fler köpande kunder. Nedan följer en redogörelse av samtliga steg i kundresan inom B2B.
Steg 1: Awareness
Här är personen ovetandes om ditt varumärke och om din existens som företag. De är också helt ovetandes om sina problem. Det är i detta steg de upptäcker ditt företag för första gången till exempel via ett blogginlägg, en podd eller sociala medier.
Steg 2: Interest
I detta steg upplever personen symptom som kan härledas till det problem ditt företag löser men de har ännu inte satt fingret på vad symptomen faktiskt är och vad de beror på. Det kan handla om att de upplever stress och oro på grund av ineffektiva system och processer. Det är i denna fas de tar del av ditt utbildande innehåll för att bli medvetna om den verkliga orsaken till sina problem.
Steg 3: Desire
I desire stadiet blir de för första gången medvetna om sitt problem och det har väckts en önskan att finna en lösning. Det är nu de börjar utforska olika alternativ, jämföra konkurrenter, läsa kundomdömen, delta på webinarier och räkna på ROI. De önskar en lösning på sitt problem men har ännu inte bestämt sig för hur lösningen kommer att se ut, och vem leverantören blir.
Steg 4: Action
Om du lyckas ta någon till Action stadier har du lyckats skapa ett förtroende och en emotionell och rationell önskan efter din lösning. Statiskt sett är det endast 3% av de som påbörjar en kundresa som kommer så långt. Men gör de det har de vunnit förtroende för dig och ditt varumärke och är redo att köpa. De kanske bokar en demo, en konsultation eller tar direktkontakt med någon på företaget. Om kontakten blir lyckad och förutsättningarna stämmer (budget, mandat, mognadsgrad/utvecklingsfas etc.) går de hela vägen i mål och fullbordar sitt köp.
Steg 5: Loyalty
B2B handlar om att bygga långsiktiga relationer så när någon väl blivit en kund är det viktigt att underhålla relationen regelbundet. För att fördjupa relationen och stärka lojaliteten med dina kunder kan du exempelvis erbjuda exklusiva rabatter, bjuda in till partnerprogram, event, beta testning av nya produkter osv. Det är också här du kan fokusera på mersälj (upsell och cross-sell) och erbjuda nya funktioner som ger ett mervärde. Du kan också skapa belöningssystem och affiliate program.
Steg 6: Ambassador
Lyckas du skapa en djupare relation med dina kunder har du goda chanser att få så kallade varumärkesambassadörer. Det är kunder som är extra nöjda med dina produkter. De har vunnit så pass starkt förtroende för ditt varumärke att de frivilligt rekommenderar dig till andra – jackpott! Det handlar inte alltid om att du har bäst produkter på marknaden utan snarare om relationen med varumärket. Dina ambassadörer känner starkt för ditt företags ’Why’ och visioner. De tror på det du gör och vill vara en del av resan. Man kan säga att varumärkesambassadörer fungerar lite som oavlönade marknadsförare. De är oerhört värdefulla och ger extra vind i seglet.